System MLS – Multilpe Listing System.

Joanna Lebiedz 20 stycznia 2020

Podstawowym pytaniem, jakie zadaje sobie każdy bez wyjątku klient planujący dowolną transakcję na rynku nieruchomości jest: czy zatrudnić profesjonalistę – Pośrednika, czy działać samodzielnie.

Jak Polska długa i szeroka, od lat wiadomo, że Polak potrafi. I tak, jak dr. Google pomoże wyleczyć się z każdej choroby, wydaje się, że Internet pomoże przejść każdemu przez dowolną transakcję na rynku nieruchomości w sposób lekki, łatwy i przyjemny. A i w kieszeni zostanie co nieco.

Perspektywa kusząca, ale czy rzeczywiście?

Z mojej ponad trzydziestoletniej praktyki w zawodzie mogę z pełnym przekonaniem powiedzieć, że nic bardziej mylnego. I tak, jak warto skorzystać z usług dobrego dentysty, dobrego prawnika, czy ostrzyc się u fryzjera, tak każdą usługę wymagającą specjalistycznych uprawnień oraz praktyki zawodowej warto powierzyć specjalistom.

W tym miejscu ograniczę się do podkreślenia z całą mocą, że sprzedaż czy zakup nieruchomości tym bardziej wymaga wsparcia ze strony profesjonalistów, że klient planuje zadysponować kwotę stanowiącą niejednokrotnie majątek gromadzony przez całe życie. Że transakcję tę wykonuje nierzadko po raz pierwszy, a Pośrednik, praktycznie „na co dzień”. Że fachowa pomoc nierzadko może ustrzec go przed utratą, czy niekorzystnym rozporządzeniem majątkiem, bądź spieniężeniem go poniżej rzeczywistej realnej rynkowej wartości.

Powodów, dla których tak się dzieje jest wiele. Jednym z nich jest niewątpliwie doświadczenie Pośrednika i znajomość rynku. Innym zaś są narzędzia, które są niedostępne dla indywidualnego uczestnika rynku nieruchomości. 

Takim narzędziem jest MLS.

MLS, to system wymiany ofert (Multilpe Listing System).  Powstał on 16 lat temu na bazie doświadczeń naszych kolegów z USA, skąd też zaimplementowaliśmy nazwę, choć mamy polski odpowiednik – System Wielokrotnego Oferowania.

MLS pomaga naszym klientom sprzedać nieruchomości na warunkach najlepszych, jakie w danym momencie są możliwe do uzyskania.  Dostęp do oferty jest szeroki i nieograniczony. Publikowane nieruchomości są aktualne, dobrze opracowane, sprawdzone pod kątem stanu prawnego, z doskonalą prezentacją zdjęciową, a reklama prowadzona w sposób jawny i szeroki.

Korzyścią dla klienta jest też wygoda: jedna umowa daje dostęp do oferty wszystkim biurom zrzeszonym w ramach systemu.  Raz zgłoszona oferta znajdzie się we wszystkich biurach, tym samym, wszystkie oferty będą widoczne w bazie każdego ze współpracujących biur. Odpada konieczność podpisywania kilkunastu umów. Za jednym zamachem oferta pojawi się w bazach 380 biur, a dostęp do niej będzie mieć prawie 2200 agentów* (*stan na grudzień 2019).  Reasumując: wybierając pośrednika działającego w systemie, klient zyskuje wielokrotnie: oszczędza czas, a transakcja przebiega korzystniej niż w przypadku działania na własną rękę, lub poza systemem, ponieważ MLS zwielokrotnia szansę na wyszukanie najlepszych warunków dla zawarcia danej transakcji.

MLS to również wygoda dla klientów poszukujących. Szukając wymarzonej nieruchomości wystarczy skontaktować się z jednym biurem, aby mieć dostęp do całej oferty bez potrzeby wykonywania setek połączeń telefonicznych czy lustrowana baz nieskończonej ilości agencji nieruchomości, czy portali internetowych, gdzie oferty często są powielane, kopiowane lub wręcz nieaktualne.

System ma bogate archiwa transakcji, dzięki czemu możemy precyzyjnie pomóc klientowi w ustawieniu ceny ofertowej gwarantującej przeprowadzenie transakcji na korzystnych warunkach.

Ilość biur współpracujących w ramach MLS rośnie z roku na rok, tym samym mamy coraz więcej ofert i coraz większe archiwa pozwalające na szybkę weryfikację realności oczekiwań klienta. To pozwala zaoszczędzić czas na „badanie rynku”, które ma miejsce każdorazowo, gdy klient usiłuje znaleźć cenę w ofertach widocznych na portalach z cenami ofertowymi, czyli „koncertem życzeń”.  My znamy realia, to znaczy ceny transakcyjne. Co umożliwia niejednokrotnie dokonanie transakcji z ceną powyżej ofertowej. Dzieje się tak dlatego, że naraz informujemy cały rynek nieruchomości o danej ofercie. I wygrywa oferent proponujący najlepsze warunki sprzedającemu.

MLS istnieje stosunkowo długo, bo 16 lat, jednak niewielu klientów wie, że warto zapytać pośrednika, z którym zechcą współpracować, czy jest uczestnikiem systemu.